Program przygotowania dziecka do szkoły
Plan przygotowania ze specjalnie dobranymi zadaniami, które pomogą dziecku w ciekawy i swobodny sposób przygotować się do szkoły latem
Dziecko poznaje świat, zdobywając określoną wiedzę i umiejętności, a zadaniem rodziców i pedagogów jest uczynić ten proces interesującym i wypełnionym treścią. Sukces dziecka zależy w dużej mierze od poziomu przygotowania się do nauki w szkole. Ważnym etapem tego przygotowania jest opanowanie umiejętności liczenia, pisania cyfr, samodzielnego komponowania zdań i opowiadań, usprawnienie umiejętności orientacji przestrzennej, percepcji słuchowej, czytania, porównywania, liczenia po kolei.
Na przykład dziecko powinno umieć pisać cyfry od 0 do 9, rozumieć ich znaczenie, liczyć. Ale zapamiętywanie cyfr zupełnie nie jest łatwe dla dziecka, ponieważ są one dla niego czymś abstrakcyjnym, nie wywołują żadnych emocji, dlatego proces nauki ma przede wszystkim zainteresować dziecko!
Projekt internetowy „Rozwój dziecka” oferuje rodzicom i wychowawcom plan przygotowania ze specjalnie dobranymi zadaniami, które pomogą dziecku w ciekawy i swobodny sposób przygotować się do szkoły.
Ten program rozwoju intelektualnego pomoże Twojemu dziecku w zabawny sposób zapoznać się z otaczającym je światem, rozwinąć kompetencje logiczno-matematyczne, komunikacyjne i emocjonalne, przyczyni się do rozwoju uwagi, pamięci, samodzielności i natarczywości. Zadania są dobrane w taki sposób, aby występowały naprzemiennie różne rodzaje działalności – ustne, praktyczne, kreatywne. Najważniejsze, aby nie spieszyć się z udzielaniem odpowiedzi zamiast dziecka, lecz dać mu czas do namysłu i refleksji.
Program został opracowany na 54 dni (9 tygodni). Każdy tydzień trwa 6 dni i kończy się ulubionym zadaniem dla dzieci – kolorowanką w wolny od nauki dzień! Można zacząć jego wykonywanie w dowolnej dogodnej dla Ciebie chwili, zaczynając od pierwszego dnia pierwszego tygodnia. Nie przeciążaj dziecka, na wykonanie zadań zaplanowano 15-20 minut dziennie. Jeśli dziecko wykazuje oznaki zmęczenia, należy zmienić rodzaj aktywności, zrobić sobie przerwę, a następnie ponownie wrócić do pracy.
PROGRAM PRZYGOTOWANIA DZIECKA DO SZKOŁY
TYDZIEŃ 1
TYDZIEŃ 2
Dzień tygodnia | Nazwa rozdziału | Zadanie |
---|---|---|
Dzień 1 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Uczymy się uważnie liczyć nr 4 |
Rozwój płynnej mowy i czytania | „Domki” sylab: podział wyrazów na sylaby | |
Rozwój logicznego myślenia | Chodzimy po ścieżkach dla jeżyka, rozwijamy ciekawość | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Odtwórz rysunki: naklej obrazki środków technicznych | |
Dzień 2 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | LEGO challenge: wykonujemy zadania |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Ubieramy się odpowiednio do pogody | |
Rozwój logicznego myślenia | Trenujemy logikę: "Drogi i środki transportu» | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Wypełniamy kontury wzorami nr 1 | |
Dzień 3 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Mierzymy drogę do wodopoju |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Wyobrażamy sobie i rysujemy pogodę nr 1 | |
Rozwój logicznego myślenia | Znajdź podobne przedmioty nr 1 | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Dorysowujemy sylwetki nr 1 | |
Dzień 4 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Uczymy się liczyć do dziesięciu |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Uczymy się samogłosek i spółgłosek w oparciu o rysunki | |
Rozwój logicznego myślenia | Zbieramy przedmioty w labiryntach nr 1 | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Kolorowanka „Pierwsze litery” | |
Dzień 5 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Dorysowujemy i kolorujemy baloniki |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Bransoletki z literkami A, Ą, B, C (język polski) | |
Rozwój logicznego myślenia | Różnobarwne okna: ćwiczymy pamięć i uwagę | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Wypełniamy kontury wzorami nr 5 | |
Dzień 6 | Kolorowanka na dzień wolny | Kolorowanka „Jarzębina” |
TYDZIEŃ 3
TYDZIEŃ 4
Dzień tygodnia | Nazwa rozdziału | Zadanie |
---|---|---|
Dzień 1 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Kolejność liczb nr 1: nauka liczenia od 1 do 10 |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Zwierzęta. Kto gdzie się znajduje? | |
Rozwój logicznego myślenia | Ścieżka z figur nr 1: koło, trójkąt | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Rysowanie figury „trójkąt” | |
Dzień 2 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Kwadrat lub trójkąt |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Nauka pięciu zmysłów | |
Rozwój logicznego myślenia | Obróć rybkę: rozwijamy wyobraźnię przestrzenną | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Rysujemy figury bez odrywania ręki | |
Dzień 3 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Kto ma więcej nr 1 (liczenie do 7) |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Znajdź i pokoloruj (szop, jeżyk, kot) | |
Rozwój logicznego myślenia | Łamigłówka „Naprawiamy zegary” | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Wypełniamy kontury wzorami nr 6 | |
Dzień 4 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Układamy ciastka i uczymy się liczyć do 10 |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Obserwacje na spacerze: rozwijamy spostrzegawczość | |
Rozwój logicznego myślenia | Z jakich figur można ułożyć sześcian? | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Dokładne kroki nr 1: przejdź labirynt według planu | |
Dzień 5 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Uczymy się poglądowo cyfry oraz liczby: „pięć” |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Uzupełnij zdanie №3: rozwój umiejętności pisania | |
Rozwój logicznego myślenia | Rozwijamy wyobraźnię przestrzenną: zwierzęta w rękawiczce | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Pokoloruj zgodnie z instrukcją (motyle i balony) | |
Dzień 6 | Kolorowanka na dzień wolny | Pory roku: znajdź różnice i pokoloruj |
TYDZIEŃ 5
TYDZIEŃ 6
Dzień tygodnia | Nazwa rozdziału | Zadanie |
---|---|---|
Dzień 1 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Liczenie do 10: ile jest rysunków? |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Rysujemy usłyszane | |
Rozwój logicznego myślenia | Na jakiej cyfrze jest kłębek nici? | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Kolorujemy ukryte obrazki: kwiaty na parapecie | |
Dzień 2 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Znajdź jednakowe odpowiedzi: dodawanie w zakresie 10 |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Kolorujemy literę „A” | |
Rozwój logicznego myślenia | Jadalne, niejadalne. Analizujemy obiekty otaczającego świata | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Kolorujemy i uczymy się wybierania ubrania nr 4 | |
Dzień 3 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Uczymy się uważnie liczyć nr 1 |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Nieprawidłowe litery | |
Rozwój logicznego myślenia | Plątanina: określamy, co może wystąpić w rzeczywistości | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Odtwórz rysunki: naklej obrazki dzikich zwierząt | |
Dzień 4 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Pisanie liczby „8” |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Znajdź pary liter №6 | |
Rozwój logicznego myślenia | Przypadkowe rysowanie: robot | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Wzory geometryczne (koło, kwadrat, romb) | |
Dzień 5 | Kształtowanie wyobrażeń matematycznych | Kolorujemy I piszemy cyfrę „dziewięć” |
Rozwój płynnej mowy i czytania | Postrzegamy świat latem: 5 zmysłów | |
Rozwój logicznego myślenia | Przyglądamy się zwierzętom: gdzie czyj cień? | |
Przygotowanie ręki dziecka do pisania | Dorysuj zwierzęta nr 1: rozwijamy uwagę domalowując rogi | |
Dzień 6 | Kolorowanka na dzień wolny | Rysujemy oburącz nr 2 |
TYDZIEŃ 7
TYDZIEŃ 8
TYDZIEŃ 9