Jak połączyć matematykę z twórczością
Zadania matematyczne nie koniecznie maja być rozwiązywane tylko w zeszycie! Popracuj z plasteliną, koralikami oraz cyframi.
Jak zainteresować małego ucznia prostą arytmetyką? Spróbuj rozwiązywać zadania nie na papierze, a na podstawie plastelinowej! A zamiast długopisu wykorzystaj koraliki albo guziki.
Materiały:
- plastelina albo modelina;
- podstawa plastikowa;
- koraliki albo guziki;
- wałek do plasteliny;
- plastikowy nóż albo pałeczka.
Proces:
Za pomocą wałka rozwałkuj jaskrawą warstwę plasteliny. Wytnij prostokątny kształt. Rozmiary prostokąta zależą od rozmiarów twoich koralików oraz długości zadania.
Przekaż dziecku ustne zadanie. Może to być cos prostego, na przykład 1+2, albo też bardziej złożone zadania na odejmowanie, mnożenie albo dzielenie. Uczeń ma za pomocą koralików albo guzików wyłożyć na polu plastelinowym samo zadanie i odpowiedź.
Takie atrakcyjne ćwiczenia pobudzają działalność mózgową, ponieważ uruchomiono motorykę oraz obie półkule mózgu. Uważa się, że lewa półkula odpowiada za myślenie analityczne oraz motorykę prawej ręki, prawa zaś — za postrzeganie sztuki, wyobraźnię oraz motorykę lewej ręki. Oczywiście, naukowcy współcześni uważają taki podział za względny, ponieważ wyższa aktywność umysłowa człowieka wymaga jednoczesnego działania obu półkul. Właśnie dla tego niezbędne są regularne ćwiczenia mózgu za pomocą motoryki.
To niezwykłe podejście do rozwiązywania zadań matematycznych wspiera lepsze zapamiętywanie materiału, ponieważ jaskrawe obrazy wizualne lepiej utrwalają się w pamięci dziecka.