Zabawki, przeznaczone dla obu płci, są pożyteczne dla dzieci
Wybierając zabawki, przeznaczone dla chłopców i dla dziewczynek, rodzice ograniczają wyobraźnię dziecka
Ostatnio wiele firm, produkujących zabawki dla dzieci, nie wskazuje na opakowaniu, czy ta zabawka jest przeznaczona dla chłopca czy dla dziewczynki. Przedstawiciele tych firm twierdzą, że rodzice powinni sami decydować, jakich zabawek potrzebują ich dzieci, więc nie ma potrzeby wskazywania na opakowaniu na przykład kompletu klocków, dla kogo przeznaczona jest zabawka. W sklepach z zabawkami dla dzieci coraz częściej segreguje się zabawki bez względu na płeć dzieci, a według kategorii: „lalki”, „układanki” itd., żeby rodzice mieli swobodę wyboru. Ale czy tak naprawdę przynosi to korzyść dziecku?
Psychologowie uważają, że problem tkwi nie w zabawkach , ale w rodzicach. To sami rodzice tworzą problem, dzieląc zabawki na te, które mają być dla dziewczynek, a które dla chłopców. To rodzice, a nie dzieci, sądzą, że lalki są potrzebne dziewczynom, samochodziki zaś chłopcom. Dzieci zaś lubią się po prostu bawić, przecież na tym etapie życia zabawa to ich najważniejsze zajęcie.
Kiedy rodzice w taki sposób wprowadzają swoje stereotypy do dziecięcych zabaw, starają się zmienić to, jak dzieci postrzegają zabawki. Dla dziecka lalka może być kimkolwiek, a nie tylko kimś, kim trzeba się opiekować. Dlatego też dziecko, bawiąc się, wymyśla imiona dla samochodzików czy karmi zabawki wyimaginowanym jedzeniem. To potwierdza fakt, że dla dziecka w zabawie najważniejsza jest wyobraźnia, zabawki zaś są tylko środkiem do wyrażania myśli i uczuć.
Producenci zabawek uwzględniają ten fakt, kiedy zaprzestają dzielenia ich na przeznaczone dla dziewczynek i dla chłopców Psychologowie uważają, że rodzice mieli by czynić tak samo. Dziecko powinno mieć wybór zabawek i należy pozwolić mu samemu zdecydować, które z nich woli. Rodzice nie powinni wskazywać mu, czym ma się bawić – to kształtuje u dziecka negatywne nastawienie.
Zamiast tego rodzice powinni poznać indywidualne gusty dziecka. Niektóre dzieci wolą bawić się w samotności, niektóre interesują się pewnymi tematami, jak na przykład kosmos, zwierzęta, rośliny. Niektóre lubią zabawki dźwiękowe, a niektórym podobają się wszystkie bez wyjątku. Lepiej jest zapewnić dziecku swobodę wyboru podczas zabawy, niż analizować jego preferencje. Nie wyrażajcie własnych opinii, nie oceniajcie i nie starajcie się zmienić przekonań dziecka. Dzieci zawsze lubią próbować czegoś nowego. Pozwólcie im eksperymentować, ponieważ w ten właśnie sposób poznają świat.
Jeśli więc twoja córka woli superbohaterów, twój syn zaś – małe koniki, nie mówcie, że te zabawki dla nich nie pasują. Zainteresowanie dziecka czymś może zniknąć równie szybko, jak się pojawia, dlatego nie należy zbytnio analizować jego preferencji. Jest wiele zabawek, które są równie odpowiednie jak dla chłopców tak i dla dziewczynek – kostki, puzzle, zwierzątka. Inne zabawki niech dzieci mają możliwość wybrać sobie same.
Psychologowie zdecydowanie zalecają, aby rodzice porzucili stereotypy przy zakupie zabawek, a zapewnili dziecku swobodę wyboru. Nie możemy nauczyć dziecka szanowania różnicy zdań, jeżeli sami go ograniczamy i wskazujemy, czym ma się bawić.