Dziecko idzie do nowej szkoły: jak je przygotować
Dziesięć wskazówek, dzięki którym przeprowadzka do nowej szkoły stanie się przyjemna i wesoła
Letnie dni stopniowo dobiegają końca i większość dzieci zaczyna radośnie oczekiwać powrotu do szkoły. Jednak, jeżeli wasze dziecko w nowym roku szkolnym pójdzie uczyć się do nowej szkoły, to oprócz przyjemnych emocji może mieć również trochę obaw i niepokojów. Dlatego, jeżeli uprzednio dokładnie omówicie z nim pewne aspekty, pomoże mu to przejść do nowej szkoły w mniej bolesny sposób. Oto dziesięć takich aspektów, które dobrze byłoby opracować zawczasu, żeby bezpośrednio przed początkiem nauki dziecko niepokoiło się jak najmniej.
Jak sprawić właściwe pierwsze wrażenie. Znane stare przysłowie mówi: „Masz tylko jedną szansę, by sprawić pierwsze wrażenie”. Wyjaśnijcie to dziecku i porozmawiajcie o tym, jakie wrażenie chciałoby wywrzeć nie tylko na nowych kolegach, ale i na nauczycielach. Przypomnijcie mu, by w klasie było przyjazne, patrzyło ludziom w oczy i uważnie słuchało, gdy inne dzieci zwrócą na nie uwagę i będą coś do niego mówiły.
Jak zaprzyjaźnić się. Przypomnijcie dziecku, jak najlepiej się zaprezentować i porozmawiajcie o różnych sposobach znalezienia przyjaciół w klasie. Na przykład o tym jak:
- pytać o inną osobę, okazywać zainteresowanie innymi;
- opowiedzieć o sobie coś ciekawego;
- opowiedzieć o swoim hobby, odnaleźć wspólne zainteresowania;
- zaprosić inne dziecko do wspólnej zabawy czy pogadania;
- być przyjaznym i często się uśmiechać;
- robić coś wspólnie po kolei.
Nauczycielka z USA, Erica Akleen proponuje takie przypomnienie dotyczące nawiązywania przyjaźni: „ Aby znaleźć nowego przyjaciela, sam powinieneś być dobrym przyjacielem”. Opowiedzcie dziecku o tym, że trzeba podtrzymywać kontakty z wieloma różnymi ludźmi, spotkać i poznać jak najwięcej dzieci, a nie tylko jedną małą grupkę w klasie, i zawsze starać się być przyjaznym i życzliwym dla wszystkich.
Jak wracać ze szkoły do domu. Rodzice powinni szczegółowo omówić z dzieckiem drogę powrotu ze szkoły. Dobrze byłoby potem to przećwiczyć, to znaczy przejechać trasę samochodem i pokazać mu miejsce, z którego będziecie je zabierać, albo razem przejść tę drogę ze szkoły czy od przystanku autobusowego, którą następnym razem dziecko pójdzie do domu samodzielnie.
Uczestniczyć w różnych imprezach. Porozmawiajcie o tym, do jakich drużyn czy kółek chciałoby się może włączyć. Udział w imprezach szkolnych to świetny sposób by znaleźć nowych przyjaciół i przeżyć poczucie współudziału. Niektóre grupy zaczynają poznawać się i odbywać zajęcia już w czasie lata. Koniecznie dowiedzcie się, kiedy warto by dziecko dołączyło do grupy – tak, by niczego nie opuściło i od razu zaczęło poznawać inne dzieci. Dlatego warto zapisać dziecko na dodatkowe zajęcia. Jednak należy pamiętać o kilku sprawach: 1. w okresie adaptacji dziecka w nowej szkole warto zachować ostrożność i nie przesadzać z dodatkowymi zajęciami, 2. wszelkie zajęcia powinny być dla dziecka przede wszystkim przyjemnością, nie ma sensu zmuszać jego do chodzenia na zajęcia, które je nudzą, 3. nie warto posyłać jego na jakieś zajęcia tylko dlatego, że uczęszcza na nie jego kolega czy koleżanka.
Czego się spodziewać. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat tego, co je może czekać w nowej szkole. Jeżeli dopiero zaczyna naukę w klasach średnich, opowiedzcie mu o różnych nowych przedmiotach szkolnych, o większej liczbie nauczycieli, o szczegółach lekcji wf-u w sali gimnastycznej itp. Jeżeli dziecko ma przyjaciela czy sąsiada, który już chodzi do tej nowej szkoły, postarajcie się zorganizować im spotkanie, by mogły sobie o wszystkim porozmawiać.
Sposoby na dobry start. Porozmawiajcie o tym, jakie uczucia i emocje mogłyby mu pomóc zaznaczyć dobry start w pierwszym dniu nauki. Na kilka dni przed rozpoczęciem roku szkolnego, by złagodzić napięcie, można na przykład pójść na spacer na teren szkoły, poszukać swojej klasy czy poznać swojego nowego nauczyciela. Bardziej potrzebnymi pomysłami byłyby ulubione smakołyki na śniadanie, dla których dziecko powinno wstać trochę wcześniej, by uniknąć pośpiechu, zawczasu spakowany plecak, żeby wyswobodzić trochę czasu na spotkanie z kolegami jeszcze przed lekcją czy zbiórka i pogawędka z nowymi kolegami na przystanku autobusowym. Uczeń klas początkowych najpewniej poprosi, by ktoś z was pierwszego dnia towarzyszył mu do samej klasy, dlatego zadbajcie o to, by ten czas był wolny od obowiązków zawodowych. Zaplanujcie też dzień przed początkiem szkoły tak, żeby spędzić go razem miło, bez stresu i pośpiechu.
Lęki i obawy. Zapytajcie dziecko, co je niepokoi, czym się martwi przed początkiem nowego roku szkolnego. Znajdźcie sposób by rozwiać wszystkie jego wątpliwości i lęki. Dziecko martwi się tym, że będzie musiało jeść samotnie? Zaproponujcie, by przed obiadem porozmawiało z dziećmi w klasie, a potem razem ze wszystkimi poszło do jadalni. Niepokoi się, że będzie wyróżniało się swoim „nieprzepisowym” strojem? Przejrzyjcie razem katalogi czy stronę internetową, by dowiedzieć się jak ubierają się do szkoły inne dzieci. Boi się, że zgubi się w nowej szkole? Wybierzcie się na zwiedzanie jeszcze przed początkiem roku szkolnego. Możecie przejść się razem po budynku szkolnym, zobaczyć, gdzie są sale lekcyjne, sala gimnastyczna, toaleta. Dziecko obawia się, że nikt nie będzie z nim rozmawiał na przerwie czy w jadalni? Dorzućcie mu do szkolnej wałówki kilka dodatkowych batoników czy jabłek, żeby mogło podzielić się nimi z innymi dziećmi.
Pamiętajcie, że nie tylko pierwszy dzień w nowej szkole jest dla dziecka stresujący. Postarajcie się mu towarzyszyć też przez następne dni.
Plany po zajęciach w szkole. Wyjaśnijcie sobie, czym dziecko chciałoby zająć się pierwszego dnia po szkole, i zaplanujcie wszystko tak, żeby z góry cieszyło się na to przez cały dzień. Upewnijcie się, że będziecie mieli wystarczająco czasu, żeby dokładnie omówić jak minął ten dzień. A nawet uprzedźcie dziecko, że będziecie chcieli usłyszeć od niego o wszystkim z najdrobniejszymi szczegółami!
Poprzednia szkoła. Dowiedzcie się, co dziecko lubiło w swojej starej szkole. Przejrzyjcie stronę internetową nowej szkoły, porozmawiajcie z uczniami i pracownikami, żeby dowiedzieć się, czy nowa szkoła ma podobne możliwości. Pomoże to dziecku przynieść wspomnienia do nowej rzeczywistości i ugruntować pozytywne wrażenia.
Cele. Zapytajcie swojego ucznia, jakie osiągnięcia chciałby mieć w tym roku szkolnym. Potem razem popracujcie nad tym, by określić odpowiednie cele, które mógłby dość łatwo osiągnąć, zdobywając tym samym pozytywne doświadczenia w nowej szkole. Na przykład mogą to być następujące cele:
- zdobyć co najmniej trzech nowych przyjaciół w tym tygodniu;
- uzyskać 100%-towy pozytywny wynik na pierwszej klasówce z matematyki;
- wziąć udział w jakiejś szkolnej imprezie;
- jak najszybciej zadomowić się w nowej szkole.