Oceń publikację

Sztuka wymieniania zabawek

Skuteczny sposób na utrzymanie zainteresowania dziecka starymi zabawkami przez długi czas

Sztuka wymieniania zabawek

Nawet jeżeli dziecko ma kilka pudełek zabawek, to wcześniej czy później się nimi znudzi. Po jakimś czasie przestanie się nimi bawić i zacznie szukać sobie czegoś nowego. Dlatego też, dając dziecku zabawki należy je co jakiś czas wymieniać.

Kolejność, z którą rodzice zmieniają dziecku zabawki, może pomóc mu odkryć w starej zabawce coś nowego, spojrzeć na nią z nowego punktu widzenia. Niewątpliwie rozwija to intelekt dziecka i daje mu każdorazowo okazję doświadczania czegoś nowego podczas zabawy, zwiększa jego zainteresowanie zabawką.

Wymieniając zabawki prawidłowo można rozwijać nie tylko intelekt dziecka, ale także jego zdolności twórcze. Przyjrzyjmy się bliżej, jak zrobić to poprawnie.

Alternacja zabawek: jaki ma pożytek dla dziecka

Stosując wymianę zabawek przede wszystkim należy podzielić je na kilka grup i zapewniać dziecku dostęp tylko do jednej grupy czy dwóch za jeden raz. Takie podejście ma kilka zalet: dom będzie mniej zagracony, sprzątanie będzie łatwiejsze, a dziecko zacznie bawić się wszystkimi zabawkami, które posiada.

Wymienianie zabawek to dobry sposób na przywrócenie dziecku zainteresowania starymi zabawkami. Dzięki tej metodzie dziecko będzie używało tego, co już ma i cieszyło się zabawkami, które wydawały mu się już nieciekawe. Oto jeszcze kilka innych zalet tego sposobu:

  • dziecko rozwija kreatywność i inteligencję znajdując nowe zastosowanie znanych już zabawek;
  • nawet bawiąc się starymi zabawkami dziecko utrzymuje zainteresowanie zabawą i dzięki temu spędza na niej więcej czasu;
  • wymienianie zabawek co jakiś czas i dostęp tylko do kilku z nich za raz pozwala uniknąć bałaganu w domu i ułatwia rodzicom sprzątanie;
  • rodzice mogą wydawać mniej na zakup następnych zabawek, a dzieci będą mniej rozpieszczone;
  • gdy będziecie wymieniać zabawki, zaczniecie pojmować, które z nich nadają się do zabawy dla dziecka, a których trzeba się pozbyć;
  • zbyt duży wybór zabawek nie tylko rozpieszcza dziecko, ale też je nuży. Już sama myśl, że trzeba będzie z tej masy coś wybrać, jest uciążliwa. Dzięki wymienianiu zabawek dziecko ma mniej do wyboru, a to obniża presję; 
  • gdy dziecko ma okazję bawić się daną zabawką raz w tygodniu, podnosi to jej wartość w jego oczach. Jeżeli codziennie ma dostęp do wszystkich zabawek, traci zainteresowanie;
  • metoda ta pozwala lepiej zorganizować przestrzeń pokoju, w którym bawi się dziecko, bo wszystkie inne zabawki są schowane w pudłach, a rodzicom łatwiej jest utrzymać porządek;
  • dziecko uczy się bawić się samodzielnie, a rodzice mają więcej wolnego czasu. Jest to szczególnie cenne, jeżeli w domu jest jeszcze inne dziecko. Jeżeli zaś nie, rodzice mają więcej czasu dla siebie;
  • wymienianie zabawek inspiruje dziecko do samodzielnego utrzymywania porządku w swoim pokoju. Ponieważ każdy zestaw zabawek przechowywany jest w osobnym pudełku, dziecko przyzwyczaja się do poprawnego składania zabawek po zabawie. Ułatwia to pracę rodzicom, a dziecko uczy odpowiedzialności od najmłodszych lat.

Jak prawidłowo wymieniać zabawki?

Nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę, że obfitość zabawek może w rzeczywistości powodować u dziecka stres. Jeśli chcecie, by zabawa sprawiała mu radość i rozkosz, a także uczyła je czegoś nowego, skorzystajcie z przedstawionej tu metody alternacji zabawek. W tym celu stosujcie poniższe zalecenia.

1. Obserwujcie

Zanim przystąpicie do metody alternacji zabawek poobserwujcie dziecko podczas zabawy. Zwróćcie uwagę na to, które zabawki bardziej je interesują i przez jaki czas bawi się każdą z nich.

2. Wybierzcie

Po tym, jak poobserwujecie dziecko przez kilka dni, wybierzcie zabawki, które powinny je zainteresować. Zepsute i niepodlegające naprawie należy wyrzucić bez żalu. Należy również pozbyć się zabawek przestarzałych i tych, którymi dziecko zupełnie się nie zainteresowało.

3. Posegregujcie

Po wybraniu zabawek, którymi dziecko się interesuje, należy podzielić je na następujące kategorie:

  • zabawki, które rozwijają inteligencję oraz małą motorykę – puzzle;
  • zabawki, które rozwijają dużą motorykę– piłki, samochodziki, kolejki;
  • zabawki, które rozwijają umiejętności społeczne oraz mowę – lalki, domki, zestawy naczyń czy narzędzi itp.

4. Zorganizujcie

W zależności od potrzeb dziecka można zorganizować wymianę zabawek według kilku następujących zasad:

  • co dnia – potrzebne będzie 7 zestawów zabawek – jeden zestaw na każdy dzień tygodnia;
  • co tygodnia – potrzebne będą 4 zestawy zabawek na każdy tydzień miesiąca. Dziecko otrzymuje 1 zestaw zabawek i bawi się nimi przez tydzień. Rodzice powinni sami zdecydować, ile zabawek znajdzie się w zestawie;
  • co miesiąc – zasada ta zakłada, że zabawki wymienia się tylko raz na miesiąc. Na to wystarczy mieć w domu tylko 3-6 pudeł z zabawkami. Jednak, jeżeli chcecie by dziecko miało co miesiąc nowy zestaw zabawek, potrzebujecie łącznie 12 zestawów;
  • okazjonalnie – w takim przypadku potrzebnych będzie kilka pudeł z zabawkami. Pudło wymienia się, gdy widać, że jego zawartość już się dziecku wyraźnie znudziła. Ta zasada sprawdza się najlepiej w przypadku dzieci z krótkotrwałą koncentracją uwagi.

5. Zapisujcie

Każde pudełko powinno być podpisane zgodnie z funkcjami, które spełniają zawarte w nim zabawki. Ułatwi to w dużej mierze ich wybieranie dla dziecka:

  • należy zanotować, którymi zabawkami dziecko bawi się chętnie, a które go nie interesują;
  • te zapisy pomogą przy wybieraniu zabawek następnym razem.

6. Porozdzielajcie

Porozdzielajcie po zestawach zabawki z każdej kategorii. W każdym zestawie powinny znaleźć się:

  • puzzle i gry planszowe. Zabawki te są przeznaczone do rozwijania małej motoryki i zdolności poznawczych;
  • piłki, samochodziki, kolejki. Są one przeznaczone do rozwijania dużej motoryki;
  • klocki, misie i lalki – przeznaczone do rozwijania małej motoryki, a także emocjonalnych i społecznych umiejętności.

7. Poskładajcie w pudełka

Każdy zestaw zabawek powinien znajdować się w osobnym pudełku.

  • w każdym zestawie powinny znaleźć się zabawki przeznaczone do rozwijania różnych umiejętności;
  • włóżcie do każdego zestawu po3-4 różne zabawki z każdej kategorii, żeby dziecko nie straciło zainteresowania nimi;
  • przy kompletowaniu zestawów możecie skorzystać z pomocy domowników czy krewnych.

8. Zróbcie zapas

Zgromadźcie zapas zabawek na przyszłość. Przechowujcie zestawy tam, gdzie dziecko się nie dostanie.

  • schowajcie przed dzieckiem 2-3 pudełka z zabawami;
  • gdy dziecku znudzi się stary zestaw zabawek, dacie mu nowy z zapasu.

9. Podsycajcie zainteresowanie

Kilka pudeł umieśćcie na półce, a kilka zabawek z zestawu w polu widzenia dziecka, a zobaczycie, że dziecko okazuje zainteresowanie:

  • pokażcie mu zabawki, którymi będzie mogło się wkrótce bawić;
  • zwróćcie uwagę na to, jakimi zabawkami się zainteresowało, pozostałe złóżcie z powrotem do pudła.

10. Zmieniajcie zestawy

W zależności od potrzeb dziecka i zgodnie z ustalonym planem, zestawy zabawek należy wymieniać przemiennie:

  • zmieniajcie zestawy zabawek raz lub dwa razy w miesiącu;
  • pamiętajcie o zabraniu starych zabawek, zanim dacie dziecku nowe.

Teraz, gdy wiecie, na czym polega zasada alternacji zabawek, możecie ją stosować w domu. Na początku może się nie bardzo udać, ale po jakimś czasie poczujecie zalety takiego podejścia, a dziecko będzie nie mniej szczęśliwe.

Gość
Oceń publikację