Rozwój dziecka w ciągu pierwszego roku życia: miesiąc po miesiącu
Podstawowe wskaźniki rozwoju, które dziecko osiąga miesiąc po miesiącu w pierwszym roku życia
Od chwili narodzin do wieku 1 roku dziecko bardzo się zmienia, zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Niemowlęta rosną i rozwijają się w szybkim tempie i co miesiąc osiągają wciąż nowe wskaźniki. Naturalnie wszyscy młodzi rodzice zadają sobie pytanie, czego mogą oczekiwać od niemowlaka i czy dziecko rozwija się w prawidłowym tempie. Niezależnie od tego, w jaki sposób rozwija się wasze dziecko, istnieje wiele możliwości tego, by osiągnęło niezbędne wskaźniki na każdym etapie rozwoju.
W ciągu pierwszego roku życia dziecko osiąga szereg wskaźników, na przykład, zaczyna chwytać przedmioty, ząbkować, gaworzyć. Jeżeli dziecko osiąga jakiś wskaźnik wcześniej niż zwykle, inne mogą rozwinąć się nieco później, gdyż jego ciało jest zajęte w danej chwili doskonaleniem tego określonego nawyku.
Mając na względzie istnienie takich wariantów, rodzice powinni wiedzieć, które wskaźniki rozwoju są normalne dla dziecka w różnym wieku i czego mogą oczekiwać w najbliższej przyszłości. Rozpatrzmy podstawowe wskaźniki rozwoju, które dziecko osiąga w ciągu pierwszego roku życia.
Pierwszy miesiąc życia
Dziecko:
- rośnie szybko;
- nawiązuje kontakt wzrokowy;
- krzyczy lub płacze, gdy czegoś potrzebuje;
- reaguje na głosy i uśmiech rodziców;
- rozpoznaje twarz i głos mamy.
Drugi miesiąc życia
Dziecko:
- szybko przybiera na wadze;
- uśmiecha się do otoczenia i przygląda się twarzom;
- zwraca więcej uwagi na ludzi, niż na przedmioty;
- zaczyna imitować dźwięki.
Trzeci miesiąc życia
Dziecko:
- zaczyna spać i jeść o ustalonej porze;
- uśmiecha się w odpowiedzi na uśmiechy rodziców wyciągając rączki i machając nóżkami;
- uśmiecha się i wydaje dźwięki, by przywołać uwagę rodziców;
- naśladuje wyraz twarzy oraz ruchy otaczających je osób;
- potrafi śledzić wzrokiem poruszające się przedmioty.
Czwarty miesiąc życia
Dziecko:
- unosi się na ramionach, kiedy leży na brzuchu;
- pewnie chwyta przedmioty całą dłonią, potrząsa nimi i wkłada do buzi;
- śmieje się głośno;
- lubi bawić się i płacze, kiedy zabawa się przerywa;
- rozpoznaje swoich i obcych.
Piąty miesiąc życia
Dziecko:
- staje się stanowcze, zaczyna ujawniać swoją wolę;
- przewraca się z boku na bok w różnych kierunkach;
- potrafi przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej;
- płacze, gdy obok nie widzi rodziców;
- lubi bawić się podczas karmienia;
- wyrzynają się mu pierwsze ząbki.
Szósty miesiąc życia
Dziecko:
- przewraca się z pleców na brzuszek i na odwrót;
- próbuje ujmować małe przedmioty koniuszkami paluszków;
- gaworzy, piszczy oraz wydaje dźwięki sylabowe;
- zachowuje się zmienne, raz spokojnie, raz aktywnie.
Siódmy miesiąc życia
Dziecko:
- zaczyna raczkować i tym sposobem ucieka od rodziców;
- uczy się ujmować przedmioty osobnymi palcami;
- lubi być w towarzystwie innych osób;
- zaczyna okazywać złość;
- naśladuje dźwięki, które wydają rodzice.
Ósmy miesiąc życia
Dziecko:
- może siadać bez postronnej pomocy;
- naśladuje coraz więcej gestów, próbuje klaskać w dłonie;
- reaguje, gdy ktoś zwraca się do niego po imieniu;
- może być niespokojne lub onieśmielone w obecności nieznanych mu osób;
- świadomie upuszcza przedmioty i obserwuje, jak spadają.
Dziewiąty miesiąc życia
Dziecko:
- dobrze raczkuje, próbuje wspinać się po schodach;
- naśladuje gesty otaczających je osób;
- lubi bawić się z rodzicami na przykład z mamą, kiedy przygotowuje karmienie;
- zaczyna rozumieć stałość obiektów w świecie, zdradza też pierwsze objawy myślenia dedukcyjnego.
Dziesiąty miesiąc życia
Dziecko:
- próbuje stawać na nogi, przytrzymując się czegoś;
- odkłada na bok i rozstawia zabawki;
- zaczyna rozwijać poczucie własnej wartości;
- zaczyna klaskać w dłonie, kiedy klaszczą rodzice;
- wyraża różnorodne uczucia: radość, smutek czy zniecierpliwienie.
Jedenasty miesiąc życia
Dziecko:
- nie daje rodzicom czytać książki czy gazety;
- próbuje wypowiedzieć ze zrozumieniem najprostsze słowa, na przykład „mama” czy „tata”;
- staje się mniej skłonne do współpracy;
- lubi się kąpać;
- ma świadomość siebie jako odrębnej jednostki.
Dwunasty miesiąc życia
Dziecko:
- wstaje samodzielnie na nogi i próbuje robić pierwsze kroki;
- próbuje wymawiać zwroty z 2-3 słów;
- wykonuje niektóre samodzielne działania, na przykład współpracuje przy ubieraniu;
- wykazuje nieposłuszeństwo wobec ustalonych zasad, może wpadać w histerię;
- rozwija poczucie humoru;
- potrafi już zbudować wieżę z dwóch klocków.
W pierwszym roku życia w dziecku zachodzą zadziwiające zmiany. W szczególności waga jednorocznego dziecka jest przeważnie trzykrotnie większa niż w chwili urodzenia. Nadal uważnie obserwujcie tempo rozwoju swojego dziecka. Należy jednak pamiętać, że każdy malec rozwija się po swojemu. Jeżeli do pewnego wieku dziecko nie osiągnęło jeszcze jakiegoś wskaźnika z powyższej listy, nie powinno to być powodem do niepokoju. Jest to zupełnie normalne zjawisko.