Oceń publikację

9 sposobów na rozwijanie umiejętności mówienia u dzieci

Z pomocą rodziców dziecko może przyspieszyć rozwój mówienia oraz wykształcić pierwsze umiejętności językowe

9 sposobów na rozwijanie umiejętności mówienia u dzieci

Rodzice odgrywają kluczową rolę w rozwoju mowy dziecka. Według psychologów dzieci, którym rodzice dużo czytali od najmłodszych lat i z którymi dużo rozmawiali, w przyszłości mają bogatsze słownictwo i mówią poprawniej niż ich rówieśnicy. Rozważmy kilka prostych sposobów rozwijania umiejętności mówienia u dzieci.

1. Rozmawiajcie jak najwięcej

Rozmawiać z dzieckiem należy od najmłodszych lat, tak naprawdę od pierwszych dni, nawet kiedy się wydaje, że dziecko nic nie rozumie. Gdy dziecko jest bardzo małe i jeszcze nie mówi, rodzice powinni budować z nim rozmowę nie w stylu dialogu, lecz komentowania. W obecności dziecka należy komentować wszystkie swoje działania, jednocześnie delikatnie zmuszając dziecko do kontaktu.

2. Dużo czytacie dziecku i razem z nim

Nigdy nie jest za wcześnie, aby zacząć czytać dziecku. Z bardzo małym dzieckiem wystarczy przejrzeć (najlepiej dobrze ilustrowaną) książeczkę i skomentować rysunki. Im więcej czasu rodzice poświęcają temu zajęciu, tym większe szanse otrzymuje dziecko na osiągnięcie sukcesu życiowego. Warto regularnie poświęcać czas na czytanie razem z dzieckiem w najbliższej bibliotece czy księgarni – pomoże to rozwinąć nawyk czytania.

3. Cieszcie się muzyką razem z dzieckiem

Bardzo się mylą rodzice, którzy uważają, że małe dzieci nie postrzegają muzyki i że nie jest ona potrzebna dla ich rozwoju. Wręcz przeciwnie, muzyka sprawia przyjemność dzieciom. Dzieciaki chętnie poruszają się przy muzyce, dostrzegając rytm oraz melodię. Muzyka rozwija w dziecku poczucie rytmu i (tak niezbędne dla ogólnego rozwoju) poczucie estetyczne.

4. Opowiadajcie dziecku różne historie

Układajcie historie ze złożoną fabułą, z dużą ilością postaci, przygodami i szczęśliwym zakończeniem. Pamiętajcie, że wymyślone historie powinny odpowiadać wiekowi i zainteresowaniom dziecka oraz nie przerażać go.

5. Pozwólcie dziecku przejawić inicjatywę

Jeśli zobaczysz, że dziecko zainteresowało się jakimś obrazkiem w książce, porozmawiaj o nim. Jeżeli na przykład zaciekawiła je narysowana łódka, pokaż mu prawdziwe łodzie i opowiedz o nich. Powtarzaj zwroty, wypowiadane przez dziecko, zadawaj pytania i współdziałaj na wszelkie sposoby. Można też nagrywać rozmowy z dzieckiem, a następnie razem przesłuchiwać i omawiać nagrania.

6. Nigdy nie krytykujcie wymowy czy niepoprawnego mówienia dziecka

Jeśli dziecko ma złą wymowę, nie wolno kpić ani go zawstydzać. Zamiast tego wypowiedz zdanie poprawnie, w sposób spokojny powtórz kilka razy. Jeśli dziecku uda się poprawić błędy, pochwal je za ten wysiłek.

7. Umiarkowanie używaj telewizora lub komputera

Zarówno psychologowie, jak i pediatrzy zgadzają się, że dziecko nie powinno oglądać telewizji przed ukończeniem dwóch lat. W przypadku dzieci w wieku powyżej 2 lat zaleca się oglądanie telewizji nie więcej niż 2 godziny dziennie i tylko dobrej jakości programy dla dzieci. Niektóre programy edukacyjne dla dzieci w wieku szkolnym przynoszą oczywiście pewne korzyści. Programy rozrywkowe, podobnie jak inne programy telewizyjne, nie przewidują zwracania się do dzieci i współdziałania z nimi, a są to główne czynniki rozwijania umiejętności mówienia. Gry komputerowe przewidują interakcję, ale współdziałanie w nich jest jednostronne.

8. Należy dbać o zdrowie narządów słuchu dziecka

W przedszkolach dzieci są bardziej narażone na choroby narządów słuchu. Częściowy ubytek słuchu lub całkowita utrata słuchu może prowadzić do opóźnienia mówienia. Utrata słuchu może być spowodowana chorobą zakaźną. Rodzice powinni więc bardzo dokładnie przeprowadzić kurs leczenia, a następnie znów odwiedzić lekarza, by upewnić się, że infekcja minęła.

9. Odwiedzajcie razem z dzieckiem muzea, zoo oraz inne ciekawe miejsca

Przy okazji wypadu do parku wodnego, muzeum czy do zoo dziecko odkryje zupełnie inny świat. Na przykład w zoo dziecko może zobaczyć prawdziwe zwierzęta, wcześniej widziane tylko na rysunku. Takie wypady poszerzają horyzont dziecka, przyczyniając się do jego ogólnego rozwoju i rozwoju mówienia w szczególności.

Gość
Oceń publikację