Oceń publikację

Chcesz, aby twoje dziecko odniosło sukcesy w przyszłości – baw się z nim dużo

Aktywność w zabawach pomaga dziecku zaangażować się w naukę, a to będzie przydatne przez całe życie

Chcesz, aby twoje dziecko odniosło sukcesy w przyszłości – baw się z nim dużo

Psychologowie dziecięcy i wychowawcy przedszkoli coraz częściej twierdzą, że współczesna edukacja przedszkolna nie uwzględnia osobliwości rozwoju dziecka. Programy nauczania i cały system edukacji przedszkolnej utrudniają dziecku naturalną naukę. Uczy się ich tego, co znajduje się poza ich zasięgiem i nie odpowiada ich wiekowi.

Od najmłodszych lat system edukacji stara się uczynić dzieci najlepszymi i najwybitniejszymi. Jednak zarówno rodzice, jak i nauczyciele nie dostrzegają, że leży w tym pewien problem.

Chcemy przecież, aby nasze dzieci odniosły sukcesy najpierw w przedszkolu, później – w szkole, a jeszcze dalej – w życiu dorosłym. Rozmaite próby znalezienia właściwej drogi do sukcesu, niestety, wprowadzają nas w błąd. Rodzice są ogólnie przekonani, że w przedszkolu dziecko powinno nauczyć się czytać, pisać i przyswoić sobie podstawowe działania matematyczne. Rodzice chcą, aby podczas zajęć wychowawcy w przedszkolu rozdawali materiały informacyjne, co więcej – zadawali zadania domowe. Lecz dla dzieci nie ma to istotnego znaczenia.

Najważniejszą rzeczą dla wszystkich dzieci na świecie jest zabawa. Dzieci chcą poznawać świat poprzez własne odczucia, próbują dowiedzieć się, jak są urządzone różne rzeczy i jak można je wykorzystać. Dla nich cały świat – to wielkie laboratorium, a do badań nie potrzebują nawet pomocy dorosłych. Rodzicom jest to dobrze znane, ponieważ często słyszą takie zdania: „nie wtrącaj się”, „ja sam”.
Dzięki zabawie dzieci rozwijają ciekawość oraz chęć poznania. Na początku dzieci same kierują procesem swego nauczania. Jest to potrzebne po to, żeby nie przestawać się uczyć przez całe życie.
W idealnym świecie zarówno dzieci, jak i dorośli powinni mieć możliwość uczenia się, poznając świat wokół siebie. Jednak w rzeczywistości większość wiadomości otrzymują słuchając wykładów i zapamiętując ich treść. Jednak to nie rozwija umiejętności krytycznego myślenia. Psychologowie tak charakteryzują współczesny system edukacji: zbyt wiele faktów, a za mało konceptualizacji, za dużo zapamiętywania, a za mało myślenia.

Dzieci, które usiłowano wychować na geniuszy, w wieku studenckim cierpią na brak nawyku rozwiązywania problemów. Według psychologów przyczyną jest to, że w przedszkolu wychowawcy zbyt wiele uwagi poświęcali nauce, a za mało pozwalali się bawić. Dzieci po prostu nie miały możliwości poprzez udział w zabawie rozwijać natarczywość i zawziętość – nawyki, nadzwyczaj potrzebne do dalszej nauki i rozwoju mózgu.
Dlatego dzisiaj psycholodzy dziecięcy starają się przekazać prostą myśl, którą wychowawcy i tak dobrze znają, – trzeba powrócić do źródeł i pozwolić małym dzieciom na więcej zabawy. To jedyny sposób, który pomoże im polubić naukę.

Gość
Oceń publikację