Więcej, mniej, dorównuje: zagrajmy z krokodylem
Proponujemy matematyczną grę, która pomoże dziecku nauczyć się znaków „więcej”, „mniej” oraz „dorównuje”
Jaskrawy mały krokodyl może być bardzo łatwo wykonany, będzie on dawał maluchowi do zrozumienia, że większa jest ta ilość przedmiotów lub liczba, do której jest skierowana rozdwojona część znaku. Można to też wyjaśnić jeszcze prościej: paszcza krokodyla jest skierowana właśnie w tę stronę gdzie jest czegoś więcej. A jeśli ilość jest równa, krokodyl wówczas nie może się zdecydować (patrz na Zdjęcie 6). Gra na porównywanie stopniowo ćwiczy u dziecka kompetencje matematyczne, rozwija też niestandardowe podejście wobec prostych zadań.
Materiały:
- biały i czerwony papier;
- sztuczne oczy;
- nożyce;
- zielony mazak;
- linijka;
- ołówek.
Przebieg prac:
Za pomocą ołówka i linijki (ale można też ręcznie) narysuj zarys krokodyla o otwartej paszczy. Koniecznie dorysuj mu ostre zęby. Przyklej zabawkowe oczka. Pokoloruj w kolor zielony.
Kartki w formacie А4 rozkrój na pół, to będą nasze karteczki do gry. Na każdej karteczce napisz liczbę, przyklej obok czerwone kółka, których ilość ma odpowiadać liczbie. A teraz zaczynaj porównywanie: 2>1, 3<5, 4=4 etc.
Zamiast karteczek można to zrobić jeszcze łatwiej i bardziej poglądowo: porównując samochodziki, jabłka, cukierki — wszystko to, co pobudza interes u dziecka na tym etapie.