Oceń publikację

Plakat matematyczny: uczymy się dziesiątków i jedności

Zadanie na rozwój kompetencji matematycznych dziecka. Analizujemy relacje dziesiątków i jedności

Plakat matematyczny: uczymy się dziesiątków i jedności

Kiedy dziecko własnoręcznie stworzy plakat z pierwsza setką, ono zrozumie, jak rytmicznie wymieniają się po kolei dziesiątki i jedności. A jedno malutkie okienko pokaże, w jakich relacjach znajdują się liczby. Projekt jest atrakcyjny i poglądowy, ale z uwagi na swoja skalę wymaga czasu i wysiłków. Dlatego pomagaj maluchowi na niektórych etapach.

Materiały:

  • twardy papier kreślarski;
  • kartka papieru kolorowego;
  • ołówek;
  • mazaki;
  • duża linijka;
  • krawiecki metr, taśma miernicza albo po prostu długa wstążka.

Proponujemy dołożenie niektórych wysiłków i stworzenie dużego plakatu matematycznego z liczbami od 1 do 100. Będzie to sprzyjało rozwojowi kompetencji matematycznych, takich jak strukturyzowanie danych, wyodrębnianie relacji elementów, analiza sytuacji i otrzymanych rezultatów.

Zaczniemy z prac kreślarskich – pożytecznej umiejętności dla dzieci i dorosłych. Na twardym papierze kreślarskim mamy narysować 100 komórek dla liczb, niech rozmiar każdej komórki wynosi 5х5 cm. W każdym szeregu będzie po 10 liczb, łącznie będzie 10 szeregów. Więc odcinamy kawałek papieru twardego 52х52 cm (jeszcze po centymetrze przeznaczamy na marginesy po każdej stronie, aby plakat wyglądał bardziej atrakcyjnie).

Pierwsze odkrycie malucha: drugi dziesiątek zaczyna się od liczby 11 (nie od 20-tu, ja to najpierw się wydaje). To jest dobrze zauważalne, jeśli każdy dziesiątek jest wypisany zaczynając od nowego szeregu oraz ma swoje miejsce.

Drugie odkrycie – dziesiątki zmieniają się w sposób rytmiczny, zgodnie z pewnym porządkiem. Z tabelki widać, że zwiększenie odbywa się przez każde 10 kratek właśnie o 10 jedności. A do tego dobrze jest widoczne o ile setka kratek jest większa od, na przykład, 50.

Po trzecie, zapisujemy resztę liczb i zauważamy, że w ramach jednego słupka jedności się nie zmieniają. Czyli, pod 1 będzie 11, potem 21, potem 31, etc. Swoja droga w ramach szeregu liczba stale wzrasta o 1. To jest ilustracja przekraczania progu dziesiątkowego i jednościowego.

Można zrobić jeszcze dużo odkryć, ale podstawowa prawidłowość pokaże nam okienko z działaniami matematycznymi. Wytnij z papieru kolorowego kwadrat o wymiarach 16х16 cm (po 0,5 cm na margines po każdej stronie oraz 3х3 komórki kwadratowe o wysokości 5 cm). Po środku stwórz okienko, z góry nad nim napisz „-10”, ze spodu – „+10”, po lewej stronie – „-1” i po prawej – „+1”. Cięcia tych komórek liczbowych maja być zrobione przed ramą.

Trzeba będzie pokazać dziecku jak działa magiczne okienko. Przykładaj otwór do jakiejkolwiek liczby z plakatu i możesz „otwierać” potrzebne działanie. Tabelka dziesiątków jest ułożona w taki sposób, aby na górze zawsze okazywała się liczba, mniejsza o 1 dziesiątek, pod spodem będzie szereg o większym dziesiątku, a po lewej i po prawej stronach, odpowiednio będą liczby mniejsze i większe o jedynkę.

Jeśli dziecko umie już liczyć, to może ono postrzec zgodności matematyczne jako czarodziejską sztuczkę, ponieważ sprawdza ono w pamięci, ze okienko „mówi prawdę”. A potem już dzieci zrozumieją całą zgodność cyfr i liczb oraz będą miały szans polubić matematykę za porządek i logikę.

Gość
Oceń publikację