Wyginamy wodę za pomocą elektryczności statycznej
Zabawny sposób, aby opowiedzieć dzieciom o naładowanych cząstkach i elektryczności statycznej

Dlaczego zakładając sweter można usłyszeć głośne trzaski? Dlaczego czasem mama boleśnie kopie prądem? Czy twoje dziecko jest zdezorientowane i zaintrygowane? Oto prosty i zabawny eksperyment naukowy, pozwalający dzieciom zapoznać się z elektrycznością statyczną. Ciekawe, czy można wygiąć wodę? Czy można uzyskać prąd, czesząc włosy? Dziecko już niecierpliwie czeka na odpowiedzi? Przeprowadź z nim ten eksperyment, a dowie się wszystkiego z własnego doświadczenia!
Co będzie potrzebne:
- grzebień plastikowy (lub nadmuchany balon);
- cienki strumień wody z kranu;
- suche włosy.
Instrukcja działań:
1. Puść z kranu cienki strumień wody o szerokości zaledwie kilku milimetrów.
2. Następnie zaproponuj, żeby dziecko przeciągnęło plastikowym grzebieniem po włosach. Ruchy mają być takie same, jak przy normalnym czesaniu. Niech dziecko powtórzy je około dziesięciu razy.
3. Potem niech dziecko powoli podniesie grzebień do strumienia wody. Ważne jest podnieść go blisko, nie dotykając przy tym wody.
4. Uważnie obserwuj, jak będzie zachowywać się woda przy zbliżeniu się grzebienia.
5. Teraz spróbuj wykorzystać balon. Zapytaj dziecko, czego się można spodziewać po wodzie przy zwykłym zbliżeniu się balonu.
6. Teraz niech dziecko potrze balonem o swoje włosy w ciągu kilku sekund.
7. Następnie tak samo powoli, jak w przypadku z grzebieniem, trzeba podnieść balon do strumienia wody, również nie dotykając jej.
8. No i co? Jaka była reakcja wody na balon? Poproś, żeby dziecko opisało uzyskane wyniki eksperymentu.
Co się dzieje?
Utworzona poprzez czesanie włosów lub tarcie o nie balonu elektryczność statyczna przyciąga strumień wody, zginając go w stronę grzebienia lub balonu jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki!
A wszystko dlatego, że każdy przedmiot składa się z atomów, w każdym z których znajduje się równa liczba protonów – cząsteczek o dodatnim ładunku elektrycznym oraz elektronów – cząsteczek o ujemnym ładunku elektrycznym. Przedmiot jest elektrycznie obojętny, gdy liczba elektronów jest równa liczbie protonów. Niektóre przedmioty (w danym przypadku włosy) jednak łatwo tracą swoje elektrony.
W naszym eksperymencie cząsteczki o ujemnym ładunku elektrycznym (elektrony) podczas czesania przechodzą z włosów na grzebień. Grzebień, otrzymując dodatkowe elektrony, staje się ujemnie naładowany. Natomiast woda jest neutralna i ma równą liczbę cząsteczek o dodatnim i ujemnym ładunku elektrycznym. Dodatnie oraz ujemne ładunki przyciągają się, dlatego, gdy podnosimy ujemnie naładowany grzebień (lub balon) do strumienia wody, dodatnio naładowane cząsteczki wody przyciągają się do grzebienia (balonu) i strumień się wygina!