Gra „Szklany ksylofon”
Świetny sposób na zapoznanie się dziecka z falami dźwiękowymi i polepszenie koordynacji ruchowej
To wesołe zajęcie jest powołane do przekształcenia muzyki w eksperyment naukowy! Twoje dziecko z pewnością zainteresuje się poważnymi badaniami fal dźwiękowych, gdy tylko zagra pierwsze delikatne, słodko brzmiące melodie na własnym szklanym ksylofonie. Zostanie zachwycone wpływem różnej ilości wody w każdej z „muzycznych” szklanek używanych do wydobywania magicznych dźwięków i melodii!
Co jest potrzebne:
- sześć wysokich szklanek lub słoików (najlepiej o jednakowym kształcie i rozmiarze);
- woda;
- barwniki spożywcze lub kolorowe napoje bezalkoholowe;
- metalowa, drewniana łyżka lub drewniany patyczek do lodów;
- dzbanek na wodę.
Instrukcja działania:
1. Poproś, żeby dziecko ustawiło w szeregu sześć szklanek.
2. Niech delikatnie uderzy łyżką w każdy ze szklanych pojemników. Jaki dźwięk przy tym powstaje? Czy taki sam dla każdej szklanki?
3. Wlej wodę do dzbanka i pozwól dziecku dodać do niej odrobinę barwnika spożywczego lub kolorowego napoju bezalkoholowego.
4. Następnie, wraz z dzieckiem, ostrożnie wlej wodę do szklanek, aby w każdej z nich poziom wody był inny.
5. Następnie niech twoje dziecko ponownie ostrożnie uderzy w każdą szklankę. Jaki dźwięk powstaje teraz? Czy jednakowy w każdym pojemniku??
6. Zaproponuj dziecku eksperymentować z wysokością dźwięku, zmieniając ilość wody w szklankach.
7. Teraz niech spróbuje zagrać melodię! Możesz pomóc mu dostosować dźwięki szklanek do nut muzycznych, dodając mniej lub więcej wody do każdej z nich.
Co się dzieje?
Kiedy dziecko dotyka łyżką szklanki, powstają fale dźwiękowe, które przechodzą przez wodę zawartą w szklance. Pokonując ją, fale dźwiękowe załamują się (ulegają zmianie). Im więcej wody w szklance, tym wysokość dźwięku jest niższa, i odpowiednio im mniej wody, tym jest wyższa.
Co jeszcze można wypróbować?
Jeśli korzystasz z butelek, zaproponuj dziecku dmuchnąć w każdą z nich (z różną ilością wody) i posłuchać, jakie dźwięki powstają – jednakowe czy różne? Twoje dziecko chyba będzie zdziwione, bo w porównaniu z uderzeniami w butelki, wynik będzie odwrotny. Im więcej wody jest w butelce, tym wyższy będzie dźwięk. Tak się dzieje dlatego, że powstające fale dźwiękowe „podróżują” w powietrzu, nie w wodzie. Im mniej wody jest w butelce, tym więcej w niej powietrza!