Uczymy dziecko odrabiania zadań domowych w porę
By dziecko odrabiało lekcje w porę, należy przydzielić mu odpowiednie do tego miejsce i czas w rozkładzie dnia
Dzieci zazwyczaj nie lubią odrabiać zadań domowych. Często odrabianie lekcji zajmuje im dużo czasu i jest bardzo męczące.
Dzieci lubią się bawić, a nie wykonywać nudne jednorakie zadania każdego dnia. Zbyt wiele rzeczy odciąga je od odrabiania zadań domowych - gry video, telefon komórkowy, telewizor czy internet. Dlatego rodzice powinni zaszczepić dziecku odpowiednie nawyki, związane z odrabianiem lekcji.
Rozpatrzmy kilka prostych pomysłów, jak zorganizować odrabianie zadań domowych i nauczyć dziecko sprawnego ich wykonania.
Odrabianie lekcji powinno stać się częścią rozkładu dnia
Bardzo ważne jest, żeby określić, gdzie i kiedy dziecko odrabia lekcje. Pomogą w tym też wyraźne wskazówki rodziców. O wiele łatwiej jest zmusić się do odrabiania lekcji, gdy to zajęcie jest częścią zwykłej codziennej rutyny. Dlatego należy przyzwyczaić dziecko do stałego rozkładu dnia już od początku nauki w szkole. Jeżeli początkowo dziecku zbyt trudno jest przyzwyczaić się do odrabiania lekcji, róbcie to stopniowo – tak, żeby zżyło się ze zmianami w harmonogramie dnia do końca drugiego semestru. W ten sposób po kilku tygodniach przyzwyczai się do tego, że odrabianie lekcji jest stałą częścią jego rozkładu dnia i stopniowo zacznie odrabiać zadania domowe o czasie.
Określając porę odrabiania lekcji, rodzice powinni uwzględnić specyfikę psychiki swojego dziecka. Niektórym dzieciom trudno jest skupić się na jednym zajęciu przez więcej niż 15 minut. Powinny się co jakiś czas przełączyć: przez 15-20 minut uczyć się jednego przedmiotu, później przejść do wykonywania zadań z innego i wracać do poprzedniego – i tak aż do czasu, kiedy wszystkie zadania zostaną odrobione. Nie ustawiajcie dziecku sztywnych ram, nie zmuszajcie go do wykonywania zadań w ściśle określonej kolejności. Pozwólcie mu samemu wybrać najbardziej odpowiedni sposób odrabiania zadań domowych.
Niektóre dzieci sprawniej odrabiają lekcje, jeżeli na początku odrabiają zadania domowe przez pół godziny, następnie robią niewielką przerwę by pobawić się lub coś przekąsić, a potem znów wracają do pozostałych lekcji.
Tak więc rodzice powinni zadbać o najbardziej odpowiedni sposób odrabiania zadań domowych. W tym celu nie jest zbyteczne zasięgnięcie opinii samego dziecka. Zapytajcie je, jak najwygodniej mu odrabiać lekcje. Można też kolejno wypróbować kilka sposobów, dopóki nie ustali się ten najlepszy.
Przydzielcie dziecku w domu odpowiednie miejsce do odrabiania zadań domowych
Wybierając miejsce, w którym dziecko ma obrabiać lekcje, weźcie pod uwagę też i jego preferencje. Niektórym dzieciom wygodniej jest odrabiać zadania domowe w swoim pokoju, gdzie mogą skupić się najlepiej. Jednak niektóre dzieci, przeciwnie, w swoim pokoju rozpraszają się na zabawy czy inne zajęcia. Dotyczy to szczególnie dzieci, które dzielą pokój z rodzeństwem. Dla nich najodpowiedniejsze będzie inne miejsce, gdzie nic ich nie odciąga, na przykład kuchnia. Zapytajcie dziecko o to, gdzie woli odrabiać lekcje.
Idealne miejsce na zajęcia powinno być zaciszne i czyste, takie, żeby dziecko mogło się skupić i czuło się tam komfortowo. Jeżeli dom jest zwykle hałaśliwy i nie ma prywatności, wskazane jest kupić dziecku dźwiękoszczelne słuchawki.
Wybierając miejsce na odrabianie lekcji, zważcie wszystkie „za” i „przeciw” dla każdej opcji, ważne jest znalezienie „złotego środka” – powinno być ono wygodne zarówno dla dziecka, jak i dla innych.
Zorganizujcie miejsce, w którym dziecko będzie odrabiać lekcje
Po tym, jak razem z dzieckiem wybierzecie miejsce do odrabiania zadań domowych, należy je do tego przystosować. W pokoju mają znaleźć się wszystkie przybory szkolne. Dziecko powinno mieć pod ręką wszystko, czego może potrzebować do odrabiana lekcji: ołówki, długopisy, linijki itp., a także kalkulator, słowniki i inne przedmioty, które też powinny znaleźć się w pokoju.
Jeśli dziecko jest w starszym wieku szkolnym, może potrzebować komputera lub laptopa. Jeżeli odrabia lekcje nie w swoim pokoju, kupcie mu przenośne pudło, do którego pochowa wszystkie swoje przybory szkolne. Na ścianie powinien znaleźć się zegar oraz kalendarz na miesiąc do zaznaczania długoterminowych zadań.
Pozwólcie dziecku uczestniczyć w aranżacji pokoju. Jeśli wykaże zaangażowanie i kreatywność w urządzaniu miejsca do nauki, będzie mu tu zawsze wygodnie i przytulnie. Przypilnujcie, żeby pokój nie był zbyt przeładowany przyborami szkolnymi. Na czas, kiedy dziecko odrabia lekcje, usuńcie z pokoju wszelkie dżojstiki, telefony komórkowe i podobne gadżety, które mogą je odciągać od nauki.
Ustalcie określony czas, kiedy dziecko odrabia lekcje
Ważne jest ustalenie określonego czasu, kiedy dziecko codziennie odrabia lekcje. Powinno przyzwyczaić się do tej nowej części jego dziennego harmonogramu.
Niektóre dzieci wolą rozpocząć wykonywanie zadań domowych zaraz po powrocie ze szkoły, inne zaś potrzebują jedno- dwugodzinnego odpoczynku. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, kiedy woli odrabiać lekcje, zważ wszystkie „za” i „przeciw” i podejmij decyzję.
Jednak większość dzieci woli odrabiać zadania domowe dopiero przed kolacją. Można też odrabiać lekcje i po kolacji, gdy zasoby energii w organizmie zostaną uzupełnione. Jedyną rzeczą, której należy unikać, jest odkładanie wykonywania zadań domowych do późnego wieczora. Wieczorem dziecko czuje się zmęczone, jego możliwość skupienia oraz szybkość myślenia znacznie się zmniejszają.
Planowanie wykonania zadań domowych
Kiedy dziecko zabierze się do odrabiania lekcji, usiądź obok niego i wspólnie zaplanujcie przewidzianą pracę. Określcie czas wykonania każdego zadania. Przejrzyj razem z dzieckiem wszystkie zadania i upewnij się, że dziecko je rozumie. Pozwól mu samemu określić czas, potrzebny do ich wykonania. Zapytaj, które z nich woli odrobić najpierw i przy których potrzebuje twojej pomocy. Pozwoli to przewidzieć możliwe trudności i poprawić poprzedni plan.
Zaplanujcie przerwy
Długotrwała praca dziecka przy odrabianiu zadań domowych może prowadzić do fizycznego oraz psychicznego przemęczenia. Każde dziecko potrzebuje innego czasu na przerwę, czyli na przywrócenie kondycji. Pozwól mu samemu zdecydować, kiedy ma zrobić przerwę, i w przyszłości stosuj kolejno naukę i przerwy.
Niektóre dzieci lubią robić przerwy w nauce co jakiś określony czas (na przykład odpoczywać po 15 minut po półgodzinnej pracy), inne – po ukończeniu jakiegoś zadania. Ustalcie czas trwania przerwy i to, co dziecko może robić w jej trakcie – na przykład przekąsić, pobawić się czy pooglądać telewizję.
Powiedzcie dziecku o swoich oczekiwaniach i ustalcie ograniczenia
Ustalając zasady i ograniczenia, wytłumacz dziecku, że powinno odrabiać lekcje codziennie w tym samym czasie. Ponadto daj mu do zrozumienia, że oczekujesz skutecznej pracy. Wszystkie te zasady można zapisać na papierze, zapoznać z nimi dziecko już na początku, umieścić je na ścianie lub na dziecięcym biurku. Należy też ustalić skutki nieprzestrzegania zasad. Jeżeli dziecko któregoś dnia świadomie nie odrobiło lekcji, można zakazać mu gier video do czasu, kiedy zacznie znów wykonywać rozkład dnia.
Jednak starajcie się unikać ostrych moralizacji i nie karać zbytnio dziecka, nawet jeśli łamie zasady. Jeżeli dziecko nie wykonuje pracy zgodnie z planem, w pierwszej kolejności znajdźcie tego przyczynę, a nie próbujcie od razu karać. Należy pamiętać, że tworzenie nowych nawyków i zachowań wymaga pewnego czasu oraz odpowiedniego kierowania przez rodziców. Po prostu spokojnie od czasu do czasu przypomnijcie dziecku o ustalonych zasadach oraz konsekwencjach, które wystąpią, jeśli nie będą one przestrzegane.
Dziecko należy zachęcać
Za każdym razem, gdy dziecko wykonało prace domową na czas, zaznacz to w kalendarzu oraz nagródź je czymś. Jako zachęty mogą wystąpić nowe zabawki czy smakołyki, można też pozwolić mu dłużej pograć w gry video czy pobawić się z kolegami na podwórku.
Układając prawidłowy rozkład wykonania zadań domowych, wyposażając dziecko w miejsce do nauki oraz ustalając zasady, rodzice mogą przyczynić się do rozwoju długotrwałych nawyków prawidłowego wykonywania zadań domowych. Otwartymi relacjami pomożecie dziecku zmienić odrabianie lekcji z kłopotliwego obowiązku w radosną pracę. Nagradzając dziecko, możecie osiągnąć to, że zacznie chętnie odrabiać lekcje codziennie.