Kłamstwo może świadczyć o inteligencji
Badania wyjaśniają, jak dzieci wykorzystują pamięć krótkotrwałą, gdy kłamią
W środowisku dzieci dość często zdarzają się kłamstwa. Wymaga to jednak pewnych wysiłków ze strony dzieci oraz szybkiego myślenia. Dzieci uczą się kłamać już w wieku 2 lat, ale dopiero starsze są zdolne kłamać przekonywająco.
Mniej więcej w wieku 6-7 lat u dzieci występują pewne zmiany. Nie tylko zaczynają rozumieć oraz interpretować reguły społeczne, ale też w tym wieku rozwija się tak ważna funkcja poznawcza, jak pamięć krótkotrwała. Pamięć krótkotrwała to zdolność osoby do zapamiętywania oraz przetwarzania informacji.
Psychologowie przeprowadzili badanie w celu ustalenia, czy pamięć krótkotrwała jest powiązana z kłamstwem. Jest to ważne, ponieważ kłamstwo, aby odnieść sukces, przewiduje przechowywanie w pamięci krótkotrwałej kilku faktów jednocześnie. Musisz dobrze pamiętać, co wcześniej powiedziałeś, bo rozmówca może już również to wiedzieć i zestawić z tym, co zamierzasz powiedzieć teraz (czyli skłamać). Ponadto powinieneś dobrze pamiętać wszystko, co powiedziałeś wcześniej, jeśli zapytają cię o to nieco później.
W badaniu uczestniczyły dzieci w wieku 6-7 lat. W pierwszej kolejności badacze mierzyli ich pamięć krótkotrwałą. W tym celu zaproponowano dzieciom zapamiętywanie kolejności przedmiotów (na przykład, losowych liter, wyświetlanych na ekranie komputera).
Następnie ustalono stopień ich skłonności do kłamstwa: przeprowadzono doświadczenie pod nazwą „Odporność na pokusę”. Na tym etapie głównym celem było stworzenie dziecku kuszącej sytuacji. Kolejno zadawano różne pytania, na przykład: „Jakie dźwięki wydaje pies?”, i za każdą poprawną odpowiedź dziecko otrzymało nagrodę. Ostatnie pytanie w tej serii dotyczyło filmu animowanego, którego w rzeczywistości nie istnieje: „Jak nazywa się główny bohater kreskówki „Kosmiczni bohaterowie?”. Zanim dziecko odpowiedziało, naukowcy opuścili pokój i poprosili dziecko, aby nie podglądało do kartki z odpowiedzią, leżącej na stole.
Z przeprowadzonych badań wynikły dwa ważne wnioski:
1. Dzieci nie mogą oprzeć się pokusie podglądania do kartki, więc później kłamią.
Prawie wszystkie badane dzieci, które podpatrzyły odpowiedź, zapytane o to, skłamały. W pokoju zainstalowano ukrytą kamerę, która dała możliwość utrwalić prawdę.
2. Dzieci, posiadające lepszą pamięć krótkotrwałą, kłamią bardziej przekonywająco.
Te dzieci sprawnie ukrywały swoje kłamstwa, ich założenia brzmiały bardziej przekonująco. Mówiły na przykład: „O, to jest moja ulubiona kreskówka! Oglądam to w każdą sobotę!”. Dzieci równie prawdopodobnie kłamały też w odpowiedzi na inne pytania.
Co to oznacza dla rodziców?
Dobrą wiadomością dla rodziców jest to, że dzieci, dorastając, prawie przestają kłamać. Im starsze dziecko, tym mniej zyskuje ono poparcia dla kłamstw w swoim otoczeniu, na przykład, w komunikowaniu się z rówieśnikami.
Pewne jest, że jeżeli wasze dziecko kłamie, to przynajmniej jest ono inteligentne.