Oceń publikację

Jak pomóc uczniowi (1-4 klasa) osiągnąć sukces edukacyjny?

Aktywna pomoc rodziców w początkowym okresie procesu edukacyjnego pomaga dziecku dostosować się do zmian w jego życiu

Jak pomóc uczniowi (1-4 klasa) osiągnąć sukces edukacyjny?

Chyba każdy rodzic zastanawia się, jak pomóc swojemu dziecku lepiej się uczyć i odnosić sukcesy w szkole. Ważne jest, aby zrozumieć, że rodzic jest pierwszym nauczycielem i wychowawcą dla swojego dziecka. To rodzic ponosi decydującą odpowiedzialność za sukcesy dziecka w szkole. Sekret sukcesu w nauczaniu dziecka jest prosty, polega on na pełnym i stałym wsparciu dziecka ze strony rodzica.

Jak więc rodzice mogą pomóc swojemu dziecku odnieść sukces w szkole: 10 sposobów.

1. Weź udział w spotkaniach rodziców z nauczycielami Twojego dziecka.

Kiedy rodzic jest zaangażowany w życie szkolne ucznia, jest to dla niego dobrą motywacją w dążeniu do osiągania dobrych wyników. Ogólne zebrania rodziców w szkole są dobrą okazją do zapoznania się z nauczycielami i personelem szkolnym, a także do zapoznania się z programem dydaktycznym.

Uczestnicząc w spotkaniach szkolnych, rodzic otrzymuje możliwość omówienia postępów dziecka z nauczycielem, a także sformułowania strategii, która pomoże dziecku w poprawieniu wyników w nauce. Uwaga rodziców do procesu nauczania dyscyplinuje dziecko i zwiększa jego poziom odpowiedzialności.

Jeśli Twoje dziecko ma szczególne potrzeby w nauce, powinieneś umówić się na indywidualne spotkanie z nauczycielem, aby omówić tę kwestię. Szkoły zazwyczaj przeprowadzają co roku kilka spotkań rodzic-nauczyciel. Każdy rodzic jednak ma prawo spotykać się z nauczycielem dziecka w dowolnym momencie w ciągu roku.

Ważne jest, aby pamiętać, że w sprawach nauczania swojego dziecka rodzice mogą kontaktować się nie tylko z nauczycielem, ale także z administracją szkoły.

2. Korzystaj z informacji zamieszczonych na stronie internetowej szkoły.

Rodzice zawsze mogą znaleźć przydatne informacje na stronie internetowej szkoły. Korzystaj z tej strony a zawsze będziesz poinformowany o wszystkich sprawach szkoły. Dodatkowo na stronie można znaleźć podstawowe informacje, a mianowicie:

  • harmonogram lekcji w szkole;
  • telefon szkolny;
  • informacje o nadchodzących wydarzeniach (np.wycieczki szkolne).

Ponadto wielu nauczycieli posiadają własne strony internetowe. Na ich stronach można znaleźć przydatne informacje dotyczące materiałów edukacyjnych, które dziecko może wykorzystać do przygotowania zadań domowych i ćwiczeń.

3. Wspomaganie dziecka w odrabianiu zadań domowych.

Odrabianie zadań domowych jest jedną z głównych trudności, z jakimi borykają się uczniowie. Jednak to właśnie potrzeba odrabiania zadań pomaga małemu uczniowi rozwinąć u siebie odpowiedzialność i samodyscyplinę. Umiejętności te będą bardzo przydatne dla dziecka w przyszłości. Jak rodzice mogą pomóc dziecku w odrabianiu lekcji? Mogą pomóc jedynie poprzez stworzenie odpowiednich warunków dla procesu uczenia się. Dziecku należy zapewnić wygodne, dobrze oświetlone miejsce na biurku, a także niezbędne przybory szkolne. Rodzice powinni również zadbać o to, aby podczas odrabiania zadań domowych uwagi dziecka nie rozpraszały obce hałasy oraz dźwięki (telewizor, komputer lub inne gadżety).

Jeśli to jest konieczne, pomóż dziecku wyjaśnić treść materiałów dydaktycznych, ale w żadnym przypadku nie ulegaj pokusie wykonania zadania zamiast dziecka. Uczenie się na błędach jest bardzo ważnym, a nawet niezbędnym elementem procesu nauczania. Błędy przeanalizowane przez dziecko przyniosą mu wyłącznie korzyści.

4. Właściwy tryb życia.

Dziecko w wieku szkolnym powinno dobrze i prawidłowo się odżywiać. Pożywne śniadanie może dodać energii dziecku przed szkołą. Dzieci jedzące śniadanie mają zwykle wysoki poziom koncentracji. Nigdy nie narzekają na złe samopoczucie, mają też duży poziom energetyczny w ciągu całego dnia.

Śniadanie ucznia powinno zawierać błonnik oraz białko. Uczniowie klas 1-4 powinni spożywać 1,5 porcji produktów białkowych dziennie. Poziom cukru w żywności powinien być raczej niski. Produkty zbożowe są głównym źródłem energii dla organizmu ucznia. Dziecku zaleca się też spożywanie orzechów oraz nasion. Dietę również należy wzbogacić w owoce oraz warzywa. Należy zauważyć, że wiele szkół zapewnia uczniom posiłki w pierwszej połowie dnia.

Jednym z najważniejszych aspektów zdrowego rozwoju dziecka jest jakość snu. Dziecko jak najbardziej potrzebuje swojej dawki niezakłóconego snu. Wypoczynek wspiera rozwój dziecka, pomaga w skupianiu uwagi oraz pamięci. Uczeń klas 1-4 potrzebuje 10-12 godzin zdrowego snu dziennie. Brak snu może wywoływać u dziecka rozdrażnienie, rozproszenie, a nawet nadpobudliwość. Dziecko powinno iść do łóżka o stałej porze.

Przed pójściem spać dziecku zdecydowanie nie zaleca się oglądanie telewizji lub korzystanie z elektronicznych gadżetów.

5. Jak pomóc dziecku w kształtowaniu samodyscypliny?

Psychologowie zgadzają się, że samodyscyplina jest jedną z najważniejszych umiejętności w rozwoju dziecka. Samodyscyplina pomaga dziecku poprawić swoje relacje z innymi i lepiej radzić sobie w szkole.

Czym jest samodyscyplina? Jeśli chodzi o warunki uczenia się dziecka, to ono zawsze musi mieć w idealnym porządku podręczniki, zeszyty oraz artykuły papiernicze. Naucz swoje dziecko, jak prawidłowo umieszczać przybory szkolne na biurku. Bardzo pomocne może być również nauczenie dziecka sporządzania listy zadań i obowiązków. Przyczynia się to znacząco do rozwoju u dziecka organizacji i samodyscypliny. Naucz dziecko, jak efektywnie zarządzać swoim czasem i prawidłowo ustalać priorytety. To bardzo cenna umiejętność. Nikt poza rodzicami temu dziecka nie nauczy.

6. Umiejętność uczenia się.

Zdobywanie wiedzy jest aktywnym procesem, w którym dziecko musi móc aktywować i stymulować swoje zdolności umysłowe. Jeśli rodzice nauczą dziecko uczenia się, wyjaśnią mu istotę rozumienia i zdobywania wiedzy, będzie to dla niego pożyteczna umiejętność na przyszłość.

Dziecko na etapie nauczania wczesnoszkolnego jeszcze nie posiada wystarczająco rozwiniętego poziomu samodyscypliny czy świadomości. Dlatego rodzice powinni kontrolować cały proces uczenia się swojego dziecka. Rodzice mają z wyprzedzeniem dowiadywać się o terminach wszystkich sprawdzianów, aby odpowiednio przygotować do nich dziecko.

Także bardzo ważne jest nauczenie dziecka prawidłowego organizowania procesu uczenia się. Jeśli dziecku jest trudno opanować dużą ilość materiałów dydaktycznych w tym samym czasie, rodzice powinni podpowiedzieć mu sposoby na rozwiązanie problemu. Na przykład, naucz swoje dziecko dzielenia dużego materiału dydaktycznego na części, a następnie nauki każdej z nich oddzielnie. Pamiętaj, że Twoje dziecko podczas zajęć powinno robić sobie przerwę co 45 minut. Tylko w takich warunkach będzie ono mogło efektywnie przyswajać i przetwarzać informacje docierające do mózgu.

Jeśli proces uczenia się wywołuje u dziecka najsilniejszy stres oraz negatywne emocje, kwestię tę należy omówić z psychologiem szkolnym.

7. Przestrzeganie przepisów szkolnych.

W wielu szkołach obowiązują własne regulaminy, w tym określające zasady postępowania, dress code, sposób korzystania z urządzeń elektronicznych itp. Jest bardzo ważne, aby dziecko dobrze rozumiało, jakiego zachowania oczekuje się od niego w szkole i jakie będą konsekwencje naruszenia zasad szkolnych. Jeśli dziecko było kiedyś w domu uczone przez rodziców akceptowania pewnych zasad jako norm, to w szkole będzie mu łatwo dostosować się do dyscypliny i pewnych ograniczeń. W takim przypadku ono będzie postrzegać szkołę, jako bezpieczne miejsce – takie same jak dom.

8. Ścisła współpraca między rodzicem a nauczycielem.

Gwarancją pozytywnego postrzegania przez dziecko zarówno życia szkolnego, jak i samego procesu nauczania jest niewątpliwie ścisła współpraca rodziców a nauczycieli. Odpowiednio zorganizowane współdziałanie rodziny i szkoły przynosi wyłącznie korzyści. Może ono sprzyjać uzgodnieniu właściwego podejścia wychowawczego, udzieleniu sobie wzajemnej pomocy oraz stwarzaniu pozytywnej atmosfery wychowawczej w szkole i w domu. W tym kontekście należy podkreślić, że zarówno szkoła, jak i rodzice posługują się tym samym celem – dobrem dla dziecka. Zaangażowanie rodziców w życie szkoły to przede wszystkim oczywiście udział w zebraniach trójki klasowej bądź rady rodziców. Czynny udział w organizacji różnego rodzaju imprez szkolnych czy też klasowych.

Udział rodziców w aktywnościach na rzecz szkoły:

  • organizacja wycieczek,
  • organizacja imprez klasowych, wspólne organizowanie uroczystości;
  • udział w spotkaniach nauczycieli i rodziców;
  • udział we wspólnych działaniach – konkursach, turniejach, integrujących imprezach klasowych;
  • udział we współtworzeniu systemu norm i zasad szkolnych.

Współpraca między rodzicami a nauczycielem jest ważna dla budowania u dzieci poczucia stabilności w ich życiu, co przekłada się na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa.

9. Należy zadbać o zdrowie emocjonalne i fizyczne dziecka.

Dziecko powinno zrezygnować z pójścia do szkoły, jeśli ma objawy takie jak gorączka, nudności, wymioty lub biegunka. Jeśli dziecko jest apatyczne, skarży się na zły stan zdrowia lub słaby apetyt, w tym przypadku lepiej też, aby zostało w domu pod opieką rodziców. Którzy powinni natychmiast skontaktować się z lekarzem. W przypadku dobrego stanu zdrowia dziecko powinno regularnie uczęszczać do szkoły. Przecież opuszczone zajęcia będą bardzo trudne do nadrobienia. Powinni o tym pamiętać przede wszystkim rodzice, ponieważ dziecko ze względu na wiek nie ma wystarczająco rozwiniętego poczucia odpowiedzialności. Nadrabianie zaległości w nauce może być stresujące dla dziecka.

Zdarza się, że dziecko odmawia chodzenia do szkoły. Przyczyny mogą być różne. Jednym z głównych powodów mogą być trudności w opanowaniu materiału dydaktycznego. Równie ważnym powodem mogą być konflikty w relacjach z rówieśnikami lub brak zrozumienia ze strony nauczycieli. Czasami dziecko, nie mogąc poradzić sobie z negatywnymi sytuacjami, które się zaistniały, stanowczo odmawia chodzenia do szkoły, udając, że jest chore. Impuls emocjonalny jest czasami tak silny, że u dziecka mogą wystąpić realne objawy złego stanu zdrowia: bóle głowy, bóle brzucha, wymioty itp. Rodzice powinni natychmiast znaleźć prawdziwy powód takiego stanu rzeczy. A jeśli przyczyną okażą się problemy w szkole, należy niezwłocznie skonsultować się z psychologiem szkolnym, nauczycielem, w trudnych sytuacjach należy zaangażować administrację szkoły do rozwiązania problemu.

Rodzice są również odpowiedzialni za zapewnienie dziecku odpowiednich warunków snu. Ważne jest, by dziecko mogło kłaść się spać o stałych porach. Sen determinuje zarówno poziom psycho-emocjonalnej sfery dziecka, jak i jego kondycję fizyczną.

10. Interesuj się procesem uczenia się dziecka.

Rodzice muszą wykorzystywać wiele własnych zasobów (tj.miłości, uwagi, czasu, wysiłku), aby pomóc swojemu dziecku na drodze do sukcesu. Muszą stworzyć dziecku warunki do rozwoju, motywować je do wysiłku, zachęcać do samodzielności. Przede wszystkim należy zapewnić dziecku pewne rytuały, które regulują dzień i pozwalają na prowadzenie właściwego trybu życia.

Dużo rozmawiaj z dzieckiem. Nieważne, jak bardzo jesteś zajętym rodzicem, dziecko musi wiedzieć, że jest ważne i kochane. Interesuj się szkolnymi sprawami dziecka: co było na lekcjach, czego się na razie uczy, co niezwykłego wydarzyło się na przerwie. Komunikacja jest procesem dwukierunkowym. Pamiętaj, że Twój styl komunikowania się z dzieckiem wpływa na jego reakcję w odpowiedzi. Komunikując się z dzieckiem, utrzymuj kontakt wzrokowy i nie rozpraszaj się na bodźce zewnętrzne. Można (i jest to bardzo przydatne) komunikować się z dzieckiem nie tylko w domu, ale także podczas spaceru czy w trakcie rodzinnych posiłków.

Pierwszy okres cyklu edukacyjnego dziecka jest najważniejszy i najtrudniejszy nie tylko dla samego dziecka, ale także dla rodziców. Perspektywa przyszłego sukcesu dziecka zależy bezpośrednio od poziomu jego wsparcia ze strony rodziców.

Gość
Oceń publikację