Jak kontrolować czas, który dziecko spędza przy komputerze
Ostatnie badania wykazały, że niektóre rodzaje korzystania z gadżetów elektronicznych są bardziej szkodliwe niż inne
W amerykańskim czasopiśmie naukowym JAMA Pediatrics opublikowano ostatnio artykuł na temat wpływu urządzeń elektronicznych na dzieci w różnym wieku. Artykuł obejmował analizę wyników 58 badań dotyczących tego, jak czas spędzony przy komputerach i innych urządzeniach elektronicznych wpływa na wyniki dzieci w nauce. Badanie wykazało, że oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe w dużej mierze te wyniki obniżają. Jednak badacze nie ustalili bezpośredniego związku między czasem, który dzieci spędzały przy urządzeniach elektronicznych a wskaźnikami postępów w nauce.
Należy zauważyć, że prowadząc określone badania uczeni są jednak zdania, że taki związek istnieje. Naturalnie, gdy dzieci spędzają zbyt wiele czasu przed monitorami, pociąga to za sobą szereg problemów prócz obniżenia wyników w nauce – niedostateczną ilość snu, niski poziom uspołecznienia, a także przeróżne problemy ze zdrowiem fizycznym i psychicznym.
Uzyskane wyniki badań wskazują na niedostateczną ilość dowodów, aby wyciągnąć ostateczny wniosek w tej sprawie. Potrzebne są dalsze badania, w tym nie tylko nad tym, ile czasu dzieci spędzają przy komputerach, ale także tym, jaki pozytywny lub negatywny wpływ mają urządzenia elektroniczne na wyniki w nauce. Wysunięto hipotezę, że warto skrócić dzieciom czas na oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe na rzecz innych zajęć. Naukowcy dochodzą do wniosku, że rodzice powinni jednak kontrolować dzieci i nastolatki znaczne skracając czas spędzany przez nie przed monitorami dla polepszenia wyników w nauce. Badanie podkreśla, że problem ten dotyczy nastolatków bardziej niż młodszych dzieci.
Kontrolowanie oraz ograniczenie czasu to zasadnicze sposoby, dzięki którym rodzice mogą skrócić czas spędzany przez dziecko przy komputerze. Równocześnie warto zaproponować im pożyteczne sposoby korzystania z urządzeń elektronicznych, jak również alternatywne zajęcia, które odciągną je od monitorów.
Przede wszystkim, dzieci nie powinny mieć dostępu do tabletów i smartfonów podczas nauki. Jedynym wyjątkiem może być używanie tych gadżetów, gdy przewiduje to zadanie szkolne. Rodzice powinni również korzystać z aplikacji kontroli rodzicielskiej, by mieć pewność, że dziecko używa komputera tylko do nauki.
Po drugie, należy zabronić dziecku korzystania z telefonu komórkowego w jego sypialni, chociaż jest to dość trudne do wykonania. Jeżeli się tego nie zrobi, dziecko będzie grało w gry lub oglądało video na YouTube zamiast spać. Nastolatki potrafią przez całą noc rozmawiać z kolegami w sieciach społecznościowych.
Kolejną ważną rzeczą, jak nalegają badacze, jest znaczne ograniczenie używania jakichkolwiek urządzeń elektronicznych na dwie godziny przed snem. Promieniowanie z ekranów działa stymulująco i utrudnia dziecku zasypianie. Lepiej zaproponować mu bardziej uspokajające zajęcia – czytanie lub słuchanie spokojnej muzyki, ciepły prysznic czy po prostu odpoczynek.
Zaproponujcie dzieciom zajęcia, które zastąpiłyby gry komputerowe. Może to być aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, czytanie, zabawa klockami Lego czy innymi zabawkami. Zarówno dla dzieci jak i młodzieży niezbędne jest by spędzały więcej czasu na świeżym powietrzu, ponieważ pod wpływem światła słonecznego w organizmie wytwarza się witamina D. Z tego względu dzieci powinny spędzać na słońcu co najmniej godzinę dziennie. Również przez najmniej godzinę powinny codziennie się poruszać – pobiegać, pograć w piłkę nożną, pojeździć na rowerze czy deskorolce itp.
Należy zabronić korzystania z gadżetów elektronicznych podczas posiłków. Zasada ta powinna obejmować wszystkich członków rodziny bez wyjątku i podczas wszelkich posiłków w domu czy w innych miejscach. Wspólny posiłek to bardzo dobra okazja do komunikacji z innymi członkami rodziny. Poza tym, jeść należy świadomie, czerpiąc z tego przyjemność.
Czytajcie dzieciom książki! Poświęćcie na to czas codziennie – ma to ogromne znaczenie dla całej rodziny. Nawiasem mówiąc, badania wykazały, że łatwiej przyswajamy sobie informacje czytając książki papierowe niż elektroniczne. Omawiajcie z dzieckiem to, co przeczytane. Które postacie mu się podobały? Z którą by się identyfikowało? Zaproponujcie, by może wymyśliło inne zakończenie historii. Z nastolatkami możecie czytać tę samą książkę osobno, a potem zorganizować, na przykład, dyskusję literacką czy quiz. Jeżeli nastolatkowi spodobała się jakaś ekranizacja książki, zaproponujcie mu jej przeczytanie. Zapiszcie dziecko do biblioteki, niech samodzielnie decyduje o wyborze książek.
Eksperci do spraw rozwoju dziecka zalecają, by nie dawać dzieciom elektronicznych gadżetów dopóki nie osiągną wieku półtora roku. Dzieci powyżej drugiego roku życia mogą już korzystać z aplikacji edukacyjnych. Od tego czasu aż do wieku nastoletniego należy ograniczać czas spędzony na oglądaniu telewizji czy przy komputerze do dwóch godzin dziennie. Telewizję mogą oglądać dopiero wtedy, gdy już odrobią lekcje, wykonają obowiązki domowe i przynajmniej przez godzinę pobiegają na dworze. Ponadto cała rodzina powinna powstrzymać się od oglądania telewizji podczas posiłków i przed snem.
Należy nie tylko ograniczać czas spędzony przy komputerze, ale też zachęcać dziecko do kreatywnego korzystania z elektronicznych gadżetów. Za ich pomocą dziecko może robić zdjęcia, filmiki, uczyć się grania na instrumentach muzycznych czy programowania. Takie korzystanie z gadżetów elektronowych jest niewątpliwie bardziej pożyteczne dla jego rozwoju.
Co tygodnia postarajcie się wybrać wieczór, który spędzicie razem całą rodziną. Można razem oglądać filmy, grać w gry planszowe, śpiewać, słuchać dobrej muzyki siedząc przy kominku itp. Prócz tego w weekendy można wybrać się razem na spacer czy przejażdżkę rowerową. A zimą wszyscy razem na lodowisko lub na narty! Wow, jak fajnie, jak radośnie!