Oceń publikację

Gry komputerowe: pożytek i szkoda dla dziecka

W rozsądnych ilościach gry komputerowe mogą być przydatne dla nauczania i rozwoju dziecka

Gry komputerowe: pożytek i szkoda dla dziecka

Wielu rodziców uważa, że gry komputerowe są bezużyteczne dla dzieci, a nawet wyrządzają im szkodę. Niemniej jednak dziś gry komputerowe cieszą się o wiele większą popularnością wśród dzieci niż poprzednio. Według statystyk w 90% rodzin dzieci grają w gry komputerowe. Uwzględniając tak wielką popularność wśród dzieci, rodzice po prostu nie mogą zabronić im gry na komputerach. W związku z tym należy określić korzyści i szkody dla dziecka, wynikające z gier komputerowych, a także ilość czasu, który dziecko może poświęcić na nie bez szkody dla siebie.

Psychologowie przeprowadzili badanie w celu ustalenia wpływu na dzieci gier komputerowych. W badaniu uczestniczyło ponad 3 000 dzieci w wieku 8-11 lat.

Badanie składało się z dwóch etapów:

  • rodzice odpowiadali na pytania o to, jak często i jak długo ich dzieci grają w gry komputerowe (w tym okresie dzieci miały 8-9 lat);
  • po upływie dwóch lat nauczyciele odpowiadali na pytania dotyczące emocjonalnego rozwoju badanych dzieci oraz ich wyników w nauce (w tym okresie dzieci miały 10-11 lat).

Ile czasu spędzają dzieci grając na komputerze?

Ilość czasu, spędzanego przez badane dzieci przy grach komputerowych, była bardzo różna.

Większość dzieci (52%) w początkowej fazie badania grało w gry komputerowe nie więcej niż 4 godziny tygodniowo. Jednak przy końcu pierwszego etapu badania 24% wszystkich dzieci grało już ponad 7 godzin w tygodniu.

Jaki czas uważany jest za optymalny do grania na komputerze?

Naukowcy doszli do wniosku, że umiarkowane korzystanie z gier komputerowych (2-4 godziny tygodniowo) dodatnio wpływa na dziecko, ale tylko wtedy, gdy ma ono w domu dobre warunki do nauki, a rodzice ustanowili mu jasny rozkład nauki i czasu wolnego.

Jeśli dziecko spędza więcej niż 7 godzin tygodniowo na grach komputerowych, wpływa to ujemnie na jego rozwój społeczny oraz emocjonalny. Ponadto powoduje gwałtowną wybuchowość oraz rozwija agresję.

Gdy rodzice utrzymywali, że ich dzieci spędzały od 2 do 4 godzin przy komputerze, nauczyciele stwierdzali u tych dzieci zdolności do matematyki oraz dobre wyniki w poprawnym pisaniu.

W tym samym czasie u dzieci, które grały na komputerze dłużej niż 1 godzinę dziennie, nauczyciele stwierdzali niski poziom uwagi, niedostateczne zdolności skupienia się na zadaniu oraz trudności w rozwoju emocjonalnym.

Tak więc, jeśli dziecko spędza umiarkowaną ilość czasu przy grach komputerowych, nie przeszkadza to w jego rozwoju emocjonalnym oraz postępach w nauce.

Jakie gry komputerowe są najlepsze?

Możliwe, że rozwój dziecka zależy nie tylko od tego, ile czasu spędza ono na graniu. Wiele zależy też od jakości gier, w które dziecko gra, oraz od atmosfery w rodzinie. Odpowiednio dobrane gry komputerowe mogą być przydatnym narzędziem, służącym rozwojowi dziecka i aktywizującym go poznawczo.

Gry strategiczne i układanki, jak na przykład popularny „Minecraft”, rozwijają umiejętności współpracy z innymi, nawyki rozwiązywania zadań i kreatywność.

W grach komputerowych, opartych na udziale kilku graczy, zawarto model interakcji społecznych. Rodzice powinni zwrócić na to uwagę dziecka i wytłumaczyć mu, w jaki sposób współdziałanie z innymi ludźmi może zachodzić w rzeczywistym życiu.

Kiedy dziecko gra w gry komputerowe z innymi dziećmi lub z rodzicami, jest zmuszone uzgadniać z nimi swoje działania. W ten sposób dziecko, według psychologów, rozwija umiejętności mówienia oraz nawyki społeczne.

W rozpatrywanych badaniach psychologowie brali pod uwagę jedynie ilość czasu, spędzanego przez dzieci przy grach komputerowych. Natomiast nie ma danych o tym, w jakie gry grały i na jakich urządzeniach (na komputerach, tabletach, konsolach do gier czy innych gadżetach). Te dodatkowe wiadomości mogłyby przybliżyć odpowiedź na pytanie, które gry komputerowe są najbardziej przydatne dla dzieci i jak mogą wpływać na postępy dziecka w nauce i jego sukcesy w przyszłości.

Gość
Oceń publikację