Oceń publikację

Śpiew ptaków wyjaśnia, w jaki sposób dzieci uczą się mówić

Ostatnie badania dają nowe pojęcie o tym, w jaki sposób dzieci uczą się mówić

Śpiew ptaków wyjaśnia, w jaki sposób dzieci uczą się mówić

Badania amerykańskich naukowców w dziedzinie ornitologii dają nowe pojęcie o tym, jak człowiek nabywa złożone umiejętności, w szczególności umiejętność mówienia.

Jedna z hipotez, wysuwanych przez naukowców, brzmi następująco – dźwięk fonetyczny każdego słowa tworzy w pamięci pewien szablon (wzór), swoisty zapis. Ten wzór jest odtwarzany przez dziecko za każdym razem, gdy chce powiedzieć to czy inne słowo.

Jak dziecko rozwija umiejętność mówienia

Gdy dziecko usiłuje powiedzieć pewne słowo, mózg dziecka porównuje dźwięk, który dziecko wypowiada, ze wzorcem słowa, znajdującego się już w pamięci. Wynik tego porównania jest natychmiast transmitowany przez łańcuchy neuronowe, które regulują aktywność układu oddechowego i aparatu mowy przy artykulacji dźwięku. Jeśli dźwięk pasuje do szablonu, łańcuch neuronowy wzmacnia artykulację dźwięku. Jeśli nie – obwód neuronowy otrzymuje sygnał błędu i próbuje go naprawić.

Właśnie do takich wniosków doszli naukowcy w trakcie badania śpiewu ptaków. Stworzyli oni eksperymentalny mechanizm, który może być użyty i w stosunku do małych dzieci. To umożliwi sprawdzenie poprawności danego założenia dla rozwoju mówienia u dzieci. W tym celu konieczne jest monitorowanie aktywności neuronów u niemowląt (ponieważ właśnie w tym wieku u dzieci zaczynają formować się umiejętności mówienia). Czyli możliwe jest prześledzenie zmian aktywności neuronalnej podczas rozwoju umiejętności konwersacji.

Badania ornitologiczne wyjaśniają rozwój mówienia

Rozważmy dokładniej, jak przeprowadzono to badanie.

Naukowcy monitorowali aktywność neuronów w pewnej części kory mózgowej ptaków, powiązanej ze zwojami podstawnymi w centrum mózgu. Połączenia neuronowe między korą a zwojami podstawnymi u człowieka są odpowiedzialne za rozwój umiejętności motorycznych, szczególnie tych, z których człowiek korzysta przez całe swoje życie. Przerwanie takich połączeń w mózgu może powodować takie zaburzenia, jak zaburzenie obsesyjno-kompulsywne, uzależnienie od narkotyków, zespół Tourette’a.

Kiedy w trakcie badania ptaki wytwarzały dźwięki, które odtwarzały dźwięki otaczającego środowiska (to znaczy dźwięki, które wcześniej ptak zapamiętał i powtarzał), w niektórych łańcuchach neuronowych wzrastała aktywność, w innych zaś – spadała.

Według doniesień naukowców to rzadki przykład tego, jak aktywność neuronów zmienia się podczas wysiłku, zmierzającego do osiągnięcia celu, związanego z działalnością umysłową (w tym przypadku podczas próby odtworzenia z pamięci poprzednio usłyszanego dźwięku). To zjawisko w dużej mierze tłumaczy, w jaki sposób działa ludzki mózg w procesie uczenia się.

Prawdopodobnie ludzki mózg działa w podobny sposób w sytuacji, gdy człowiek uczy się serwować piłkę w tenisie lub opanowuje inne umiejętności, wymagające dokładności. Naukowcy mają zamiar kontynuować badania w tym kierunku, aby głębiej zbadać pracę łańcuchów neuronowych.

Gość
Oceń publikację